Genoprette et rart hjem

I min omgangskreds er en bekendt, som i 3-4 år har prioriteret at forsømme sit hjem for at tage sig af en af sine nærmeste i et svært sygdomsforløb, lige til det sidste.
Et hjem der derfor havde mistet den rare fornemmelse af “beboet og trygt”.
Et tykt lag støv lå i hjørnerne, papirer og aviser lå rundt omkring i bunker.
Det samme gjorde alt tøj, rent og snavset i hver sine bunker.
Reolen fyldt med ting, der var blevet smidt i tidens løb, osv. osv.
Efter en sorgfyldt periode, kom der lidt kræfter og dermed et behov for at få genoprettet tryghed og velvære i hjemmet, og vi blev enige om at lave en plan og gå i gang. Projektet strakte sig over nogle hele og halve weekender, som var spredt over et par måneder.

Vi startede i KØKKENET, da det er det centrale rum, både hvad funktionalitet og hygiejne angår. Alle madvarer blev tjekket for udløbsdato, og der blev også sorteret en masse ud generelt.
De gode køkkenting gik til genbrug, og efter en grundig hovedrengøring blev der handlet alt det ind, der var behov for.

Nu var der et godt afsæt for at komme videre til BADEVÆRELSET, som blev afkalket, og fik en opfrisker med bl.a. nyt brusehoved, håndklæder, måtte og forhæng i et dejligt friskt farvematch.

Flere forsøg på at gå i gang med at sortere i de flere år gamle PAPIRBUNKER, endte alle med sørgmodighed og nostalgi, så de blev lagt til side i en stor sæk for en stund.

SOVEVÆRELSET er ramme om ca. 1/3 af vores tid, og jeg er stærk tilhænger af at det skal være ryddeligt og enkelt, alt hvad der minder om arbejde eller andet der optager vores hoved skal UD eller være gemt i skabe e.lign. Vi skal have plads og ro til at tænke rare tanker, når vi er i vores helligste rum 🙂
Her startede vi med at sortere i alle skabene, og endte med – udover det der blev smidt ud – en masse tøj, sengetøj og håndklæder der gik til hjemløse. Når alt kommer til alt behøver de færreste mere end 2 sæt sengetøj pr. mand, samt så og så mange håndklæder, puder, tæpper osv.
Derefter blev skabene indrettet konstruktivt, og dermed blev alle bunkerne elimineret. En masse nyvasket tøj kom derefter på rette sted. Dyner og puder blev vasket, og spredte en skøn og indbydende duft.

Undervejs gennem huset støder vi på ting f.eks. i soveværelset, som hører hjemme i stuen og så videre. Dem flytter vi systematisk til det rette rum, så vi ender med at have alle ting i det rum de hører hjemme. Denne proces er yderst vigtig, fordi det er med til at vise os HVOR vi har FOR MEGET og HVAD vi har FOR MEGET af. Ender vi f.eks. med

KONTORET er forholdsvis lille og manglede plads til også at være GÆSTEVÆRELSE, så vi startede med at rydde kraftigt ud, tømme værelset og gøre hovedrent. Ved at flytte lidt om på de eksisterende møbler, fik vi etableret  et dejligt gæstehjørne med seng, lille bord og hyggelampe.
Derudover er der stadig skrivebord, reol samt ny plads til tørrestativ, strygebræt og sportsudstyr, som nu ikke længere fylder op i soveværelset.

I ENTREEN er der masser af skabe, men de trængte til ORDEN. Ved at flytte rundt på tingene er der blevet plads til alt det der er praktisk at have dér hvor man går ud og ind. F.eks. cykeludstyr, fodtøj, arbejdstaske, huer og vanter, jakker, paraplyer og meget mere….

Tilbage til PAPIRBUNKERNE. Jeg har altid sværget til at arkivere i hængemapper fordi det er overskueligt, fleksibelt og pladsbesparende. Jeg bruger Leitz Click and Store Hængearkiv og anbefaler dem gerne. Også her, denne gang 2 stk.
Efterhånden som hjemmet igen blev godt at være i, og gav energi frem for at dræne, kom den store sæk frem igen – denne gang med et helt fantastisk resultat! På 2 timer blev alt sorteret og imens arkiverede jeg.

Endelig – sidst på prioriteringslisten – kom vi til STUEN.
Der var blot behov for lidt indretningshjælp, hvor jeg egentlig brugte ting der allerede var i huset, men som manglede at komme til deres ret, og enkelte møbler kom ud, for at skabe mere luftighed.

Det var som altid berigende at være vidne til glæde og begejstring over at få sit hjem tilbage 🙂